Recomandari lectura

ȘI EU AM TRĂIT ÎN COMUNISM, IOANA PÂRVULESCU – editor, Editura Humanitas, București, 2015

Ioana Pârvulescu s-a născut în București, în anul 1960 și este eseistă, publicistă, critic literar, profesor la Universitatea din București, autoarea lucrărilor “Întoarcerea în Bucureștiul interbelic” (2003), “În intimitatea secolului 19” (2005), precum și a romanelor “Viața începe vineri” (2009) și “Viitorul începe luni” (2012).

“Și eu am trăit în comunism” este un volum colectiv, realizat de Ioana Pârvulescu, care a adunat textele celor care au avut de oferit lumii mărturii despre vremurile pe care le-au trăit și le-a publicat apoi în cartea apărută la Editura Humanitas, în anul 2015. Lucrarea de față reconstituie aspecte ale vieții cotidiene din timpul regimului comunist, așa cum au fost ele trăite de oameni diverși: scriitori, medici, actori, profesori, ingineri, muncitori, în total 95 de persoane contribuind la realizarea celor peste 360 de mici povestiri.

Cartea este împărțită pe 20 de capitole, în funcție de tematica textelor: „Nicăieri nu-i mai bine ca acasă!”, „La serviciu”, „La muncă voluntară și patriotică”, „Cozile”, „Școală”, „În vacanță, în concediu”, „Medicale”, „Mâncare și băutură”, „Haina face pe om” etc. Volumul este așadar o mărturie captivantă, atât pentru cei care au trăit acele vremuri, cât și pentru cei mai tineri. Din mărturisirile Ioanei Pârvulescu aflăm că cel mai tânăr autor este născut în anul 1981 și cel mai învârstă are peste 90 de ani, fiind născut în 1923. Cartea nu dorește să aducă în fața cititorului ideologia politică comunistă, ci să îi trezească acestuia amintiri, pe care să le conștientizeze, să îl determine să nu uite o etapă atât de lungă și decisivă din istoria poporului român.

Textele sunt însoțite de fotografii din epoca respectivă, în toate acestea România fiind descrisă, în mod ironic, drept o Arcadie, făcându-se aluzie la izolarea în care poporul nostru a fost nevoit să trăiască timp de patru decenii, de la abdicarea forțată a Regelui, din 1947, până în decembrie 1989.

Aici sunt adunate simple amintiri cotidiene. Așadar nu va fi vorba de închisori, de sisteme de represiune, de evenimente ieșite din comun, ci de viața cea mai banală cu putință, aceea în care te trezești din somn, te speli mănânci (eventual) micul dejun, pleci la serviciu și așa mai departe. Se va vedea însă că, în comunism, banalul e cel mai spectaculos lucru. Dar e vorba de un spectacol involuntar, în care n-ai vrea să fii distribuit.” (Ioana Pârvulescu, în Prefață – Comunismul nostru cel de toate zilele)

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

FATA CU CERCEL DE PERLĂ, TRACY CHEVALIER, Editura Polirom, Iași, 2012

Jan Vermeer a fost a fost un pictor olandez care a trăit între 1632 și 1675, realizatorul tabloului Fata cu turban  sau Fata cu cercel de perlă, capodoperă ce a inspirat-o pe Tracy Chevalier în scrierea romanului său. Deoarece nu se cunoaște povestea tabloului supranumit și “Mona Lisa Nordului” și a modelului folosit de pictor, scriitoarea de origine americană a țesut o frumoasă poveste în care își imaginează modul în care a prins viață celebra pictură.

Cartea ne poartă în trecut, în Olanda secolului XVII. Eroina romanului este Griet, o tânără care din cauza problemelor din familie este nevoită să se angajeze ca servitoare în casa pictorului Johannes Vermeer. Romanul surprinde povestea fetei care se transformă treptat în femeie și al cărei farmec deosebit este descoperit de artistul care o va folosi drept model pentru pictura sa. Cei doi simt o atracție deosebită unul față de celălalt, însă fata este conștientă de diferențele sociale dintre ei.

Paralel este urmărită și povestea de iubire a fetei cu fiul unui măcelar, care îi oferă tinerei mai multă siguranță decât stăpânul ce o fascinează. Decizia în ceea ce privește viitorul ei este privită metaforic în roman: „Am ajuns în centrul Pieței și m-am oprit în cercul din dale cu steaua cu opt colțuri din mijloc. Fiecare vârf îmi arăta o direcție în care aș fi putut să mă duc. (…) Stăteam în centrul cercului și mă roteam în timp ce mă gândeam. Când m-am hotărât, când am ales ceea ce știam că trebuie să aleg, mi-am pus tălpile cu grijă pe marginea vârfului și m-am dus cu pași siguri pe drumul pe care mi-l arăta.”

Pe lângă frumoasa poveste de viață a personajului principal, cartea este valoroasă și prin detaliile pe care le oferă despre societatea olandeză a acelor vremuri, care era împărțită în săraci și bogați, catolici și protestanți, între care, teoretic, existau mari diferențe, dar care conviețuiesc. Griet este cea care ne conduce deopotrivă în lumea nevoiașilor, dar și în cea a oamenilor înstăriți, cititorul văzând evenimentele prin intermediul privirii subiective a protagonistei.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

LEGILE FRONTIEREI, JAVIER CERCAS, Editura Humanitas, București, 2015

Javier Cercas s-a născut în 1962 la Ibahernando, în provincia Cáceres. A studiat literatura spaniolă la Barcelona, obținând ulterior titlul de doctor în filologie hispanică.

Este autorul a numeroase romane, povestiri, eseuri, articole, precum și traduceri din engleză și catalană. Cunoaște consacrarea cu romanul “Soldații de la Salamina”, apărut în anul 2001, operă premiată și tradusă în numeroase limbi, fiind și ecranizată în 2003.

“Legile frontierei” este un bestseller care a figurat pe listele celor mai bune romane ale anului 2012 în periodicele din Spania .

Romanul este construit sub forma unor dialoguri-interviu pe care un ziarist le ia celor implicați în poveste. Relatările sunt despre Spania anului 1978, aflată la granița dintre franchim și democrație, atunci când legea, într-un cartier rău famat al Geronei, era făcută de către Zarco și gașca lui. Ignacio Cañas, zis Ochelaristu՚, intră în banda acestuia și ajunge să participe la tot felul de jafuri, miza crescând permanent, plecând de la poșete și mașini și ajungând până la bănci.

Douăzeci de ani mai târziu, lucrurile se schimbă, Ignacio fiind un celebru avocat care asigură apărarea fostului coleg, încercând să păstreze imaginea deja formată în societate a lui Zarco, devenit Antonio Gamallo,  drept aceea de simbol al unei revolte salutare, al unei generații căzută victimă unui sistem corupt.

Romanul este unul complex, povestea fiind spusă din mai multe unghiuri, fiecare deținând propriul adevăr. Prietenia, iubirea, maturitatea, schimbarea, adevărul sunt teme care se întrepătrund în paginile cărții.

Evenimentele din viața personajelor cărții se leagă de transformările istorice din Spania, care influențează viața oamenilor: “la sfârșitul anilor șaptezeci, cartierul își trăia ultima etapă de splendoare, înainte ca, în anii optzeci și la începutul anilor nouăzeci, drogurile și haosul să-l potopească definitiv, iar primăria să profite de această decădere pentru a-l curăța, a-i goni locuitorii și a-l transforma în ceea ce este acum: zona cea mai elegantă a orașului, plină de restaurante la modă, buticuri șic și penthause-uri pentru bogați.”

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

TANGOU PENTRU LISANDRA, HÉLENÈ GRÉMILLON, Editura Humanitas, București, 2015

Hélène Grémillon este o autoare de origine franceză, născută la Poitiers, în anul 1977. Studiază filologia și istoria și lucrează în presă pentru publicații cunoscute, precum: „Le Figaro”, „L՚Avant- scène cinéma”.

Ca scriitoare debutează cu romanul “Confidentul” în anul 2010, o carte care a cunoscut un mare succes, fiind tradusă până în prezent în 27 de limbi și recompensată cu numeroase premii. În anul 2014, scriitoarea își publică cel de-al doilea roman, „Tangou pentru Lisandra” („La Garçonnière”), devenit în scurt timp bestseller și apărut până în prezent în 15 țări.

“Acest roman este inspirat de o poveste adevărată. Acțiunea se petrece în Argentina, la Buenos Aires. Suntem în august 1987, iarna. Anotimpurile sunt diferite. Oamenii nu.”– este fraza care îl introduce pe cititor în paginile cărții, într-o țară abia ieșită din dictatură și marcată puternic de disparițiile miilor de persoane, eliminate de regimul generalului Videla.

Vittorio Puig este un psihanalist acuzat de moartea tinerei sale soții, Lisandra. Eva Maria este pacienta acestuia, o femeie părăsită de soț, cu o fiică dispărută și cu un fiu ce nu reușește să suplinească lipsa fetei. Considerându-l pe psihanalist singurul său confident, femeia întreprinde o anchetă personală pentru a dovedi nevinovăția acestuia. Cartea este una complexă, psihologică, compusă din amintiri, înregistrări, reveniri în prezent, ocazie cu care sunt analizate sufletele personajelor. Nevroze, traume nebănuite, gelozii, trădări, fapte crude, obsesii, secrete, toate acestea se regăsesc în paginile romanului.

Pe lângă cele două personaje, o altă figură importantă este Lisandra pe care ajungem să o cunoaștem, înainte să aflăm cine a ucis-o. Cititorul va oscila între a o considera pe aceasta o nonșalantă soție adulteră, sau o tânără fragilă măcinată de un secret chinuitor.

Trauma din copilărie este adevăratul subiect al acestui roman. Pornind de la o dramă reală care s-a petrecut în Argentina în 1987, Hélène Grémillon și-a conceput noua carte cu un acut simț al suspansului, al cărui secret îl deține. (…) Forța romanului rezidă în fina analiză psihologică. Paginile despre gelozie, spre exemplu, sunt antologice.” (Le Nouvel Observateur)

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

MAREA, DIMINEAȚA, MARGARET MAZZANTINI, Editura Polirom, Iași, 2014

Margaret Mazzantini s-a născut în 1961, la Dublin. În copilărie își mută reședința, vizitând astfel numeroase țări, stabilindu-se în final în Italia, alături de familie. Urmează cursurile Academiei de Artă Dramatică din Roma și are o frumoasă carieră în teatru, cinema și televiziune. În literatură debutează cu romanul Ligheanul de zinc, în 1994. Numeroase alte titluri ale autoarei au fost apreciate de public și premiate de critica de specialitate.

Romanul “Marea, dimineața”, apărut în anul 2011, abordează relația dintre mamă și fiu într-un mod inedit. Autoarea urmărește în această carte două povești. Prima este cea a lui Farid, un băiețel arab din Libia care nu a văzut niciodată marea și care este nevoit alături de mama sa să fugă din calea războiului. Din nefericire, pe acesta marea îl va conduce spre moarte. Cea de-a doua poveste este lui Vito, un adolescent italian cu rădăcini arabo-italiene care nu știe ce să facă cu viața lui. Cele două perspective se contopesc în cel de-al treilea capitol care încheie acest tulburător roman.

Cartea abordează teme precum războiul, realitatea violentă, căutarea propriei identități, dezrădăcinarea, dar și relațiile diferite dintre mamă și copii. Imaginea Jamilei, mama lui Farid, este redată de narator din perspectiva copilului care o adoră „Farid e îndrăgostit de mama lui, de brațele ei care fac vânt ca niște frunze de palmier, de răsuflarea ei când cântă un malouf încărcat de dragoste și lacrimi, iar inima îi crește atât de mult, că trebuie s-o țină strâns cu amândouă mâinile ca să nu cadă la pământ, în ligheanul de metal pentru apă de ploaie, ruginit și tot timpul uscat.”

Angelina, mama lui Vito este însă o femeie retrasă, tăcută, distantă față de fiul ei „Mama lui seamănă cu marea, are aceeași privire lichidă, același calm, cu furtuna înăuntru.”

Cele două cupluri mamă-fiu sunt reprezentative pentru generațiile de oameni dezrădăcinați, alungați din propria țară de condițiile politice vitrege, care le vor influența iremediabil destinul.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

TATĂL MEU, LUCIAN BLAGA, DORLI BLAGA, Editura Humanitas, București, 2015

Dorli Blaga (Ana-Dorica Bugnariu), fiica scriitorului Lucian Blaga s-a născut în anul 1930 la Berna, în Elveția, unde tatăl ei era atașat de presă.

Ediția adăugită a operei memorialistice “Tatăl meu, Lucian Blaga”, apărută în anul 2015, este dedicată marelui poet și filosof așa cum și-l amintește fiica acestuia și așa cum reiese din documentele studiate de Dorli Blaga.

Cartea surprinde detalii biografice pline de farmec, evocarea copilăriei cosmopolite și a călătoriilor făcute la maturitate, de asemenea dezvăluirea unor adevăruri care surprind gravitatea acuzațiilor aduse pe nedrept poetului de către Securitatea epocii comuniste, ale cărei dosare au putut fi studiate mult mai târziu de fiica marelui om de cultură: “Caracterizarea esențială a acestor documente de Securitate (din toate categoriile) este aceeași ca și la cele sovietice: toate pleacă de la «prezumția de VINOVĂȚIE…». O vinovăție «prefabricată» cu o tematică precisă. Vinovatul trebuia să demonstreze (ceea ce nu putea) că nu este vinovat. În cazul Tatălui meu: ești vinovat că ți-ai permis, ca filosof, să regândești lumea și să o așezi într-un sistem gândit de tine, ești vinovat că nu îți renegi sistemul, ești vinovat, ca poet, că nu poți să scrii altfel de poezie decât scrii, că nu accepți să scrii poezie cu temă, sau altfel de teatru. Mai ești vinovat că îți permiți să gândești cu capul tău, și nu al altora. Ești vinovat și că nu poți să fii «cumpărat», că îți asumi răspunderea și consecințele atitudinii tale, până la orice limită…”

Volumul cuprinde și o serie de reproduceri ale unor fotografii – document din arhiva familiei Blaga. De asemenea, trebuie menționat faptul că volumul biografic a fost însoțit și de lansarea filmului documentar omonim unde cei interesați îl pot vedea pe Lucian Blaga din perspectiva fiicei lui, ajunsă la o respectabilă vârstă, de peste optzeci de ani.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

EXPERIMENT, vol. III, VERONICA ROTH, Editura Leda, București, 2014

“Experiment” (“Allegiant” engl.) este volumul al treilea din seria scriitoarei Veronica Roth, trilogie din care mai fac parte “Divergent” și “Insurgent”.

Povestea lui Beatrice Prior (Tris) și a lui Tobias Eaton (Four) continuă în acest roman. Cititorul este captivat în paginile cărții de aventurile prin care trec protagoniștii, de încercarea lor de a se salva, de a-i proteja pe oamenii pe care îi iubesc și de a restitui ordinea, liniștea și pacea în societatea zguduită de războaiele violente în mijlocul cărora trăiesc.

Ca noutate în acest al treilea volum apare perspectiva narativă dublă. Dacă în primele două romane ale seriei naratorul este Tris, în volumul al III-lea vocea sa alternează cu cea a lui Four. Tris și Four, împreună cu un grup de prieteni, ajung în Biroul din Chicago de unde se conduce experimentul și cititorul află răspunsuri la întrebările pe care și le-a pus pe parcursul celorlalte două volume. Situațiile complicate se deslușesc, totul capătă un sens, descoperim odată cu personajele adevărul despre viața lor, despre planurile celor aflați la conducerea lumii în care trăiesc eroii, despre scopul împărțirii societății în facțiuni.

Povestea de iubire dintre Tobias (Four) și Tris continuă, legătura dintre aceste două personaje fiind construită cu atenție, făcându-l pe cititor să se implice emoțional, să empatizeze cu eroii, să trăiască profund finalul neașteptat al cărții.

Trilogia abordează teme variate, care se îmbină armonios și care fac din romanele Veronicăi Roth o serie de povești memorabile despre iubire, prietenie, familie, autocunoaștere, violență, dreptate, decizii dificile, sacrificiu, curaj, toate acestea ducând la succesul incontestabil al seriei, sprijinit și de ecranizările realizate începând cu anul 2014.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

ROCHIA AURIE, THEO ANGHEL, Editura Quantum Publishers, București, 2016

Theo Anghel este o cunoscută scriitoare contemporană, care s-a remarcat în literatura fantasy ale cărei secrete le deține, fapt dovedit în seria “Am murit, din fericire”, ce cuprinde cinci volume, precum și în „Păcatele fiului”, o carte ce și-a primit continuarea chiar în această toamnă.

„Rochia aurie” este romanul de debut al autoarei, deși în format fizic acesta a fost publicat după „Întoarcerea”, primul volum al seriei „Am murit, din fericire”. Cartea a avut un succes deosebit pe wattpad, peste 20.000 de cititori, motiv pentru care ulterior a fost publicată la editura Quantum Publishers.

Romanul se încadrează în genul romance și prezintă povestea Anei Simion și a lui Mason Hart. Personajul feminin este o tânără imigrantă, care trăiește în America, având o viață liniștită ca instructor de fitness, până în momentul în care prietena ei îi aranjează o întâlnire. Bărbatul se dovedește a fi departe de ceea ce au crezut cele două, iar Ana ajunge într-o situație periculoasă din care este salvată de Mason Hart, moment ce determină schimbări majore în existența Anei.

Povestea de iubire a celor doi se construiește treptat, fiind una cu suișuri și coborâșuri, nenumărate obstacole așezându-se în calea fericirii acestora. Mason, un tânăr fascinant prin calitățile sale fizice și morale, este cel care a reușit să redreseze afacerile familiei, având grijă în același timp și de bătrâna sa mamă. Educația, eleganța, bunul gust și manierele deosebite o cuceresc pe Ana care se îndrăgostește de Mason. Amenințările la adresa relației lor nu întârzie să apară, cea mai puternică dintre acestea venind din partea fratelui lui Mason, George Hart, care în ciuda asemănării fizice izbitoare este opusul bărbatului pe care Ana îl iubește.

Dintotdeauna a existat o competiție între cei doi frați, iar George vede în Ana o posibilitate de a-i arăta lui Mason că îl poate învinge, rănindu-l încă o dată. Un secret copleșitor ajunge să fie dezvăluit și pune la grea încercare relația Anei cu Mason. În plus, faptele lui George oferă tensiune acțiunii, punând personajele principale în situații limită.

Cartea este una relaxantă, o frumoasă poveste de dragoste, care deși plasată în zilele noastre, te duce cu gândul la alte epoci, când pentru cucerirea persoanei iubite trebuia să demonstrezi că o meriți cu adevărat. Autoarea captează cititorul prin fraze bine construite, un ritm alert, o acțiune continuă cu numeroase răsturnări de situație, umorul fiind și el prezent uneori în paginile romanului. Situațiile tensionate alternează cu momentele romantice, cartea făcând astfel deliciul pasionaților genului.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

INSURGENT – vol. II, VERONICA ROTH, Editura Leda, București, 2012

“Insurgent” continuă bestsellerul internațional „Divergent” care oferă cititorilor o poveste tulburătoare de dragoste cu multe răsturnări de situație, cu decizii sfâșietoare și dezvăluiri emoționante. În acest volum aflat sub sintagma “o singură alegere te poate distruge”, continuă aventurile eroinei principale Tris Prior. Povestea se reia exact de unde se terminase ultimul capitol al cărții anterioare, oferind continuitate firului narativ. Alături de Tris în trenul care îi duce către poarta de acces din oraș, în apropiere de facțiunea Prieteniei sunt cei câțiva prieteni aflați în viață – Peter, Marcus, Caleb și Tobias. De această dată, mâna de oameni ajunge să caute adăpost în tabăra Prieteniei unde de altfel sunt primiți cu brațele deschise. După ultimele evenimente prin care a trecut și după o noapte de somn fără vise, Tris decide că a venit timpul să facă o schimbare. Nu doar una fizică – își taie frumosul păr blond, ci și una la nivel moral. Chiar dacă sunt bineveniți în cadrul acestei facțiuni și nu trebuie să se mai teamă pentru o perioadă de timp, totuși Tris și Tobias (Four) știu că nu vor putea sta prea mult în rândul acestei comunități.

Aventurile eroilor țin trează atenția cititorilor, de această dată ei având de înfruntat mai multe pericole. Dragostea dintre protagoniști va fi pusă la încercare, vor apărea îndoieli, secrete, vor avea de făcut alegeri importante. Toată acțiunea romanului se desfășoară într-un ritm extrem de rapid, alarmant chiar, deoarece orașul Chicago se află în prag de război.

Cartea este captivantă și oferă din abundență, exact ca și prima, situații inedite. Autoarea își pune personajele din carte să joace într-un scenariu special, într-o lume plină de tehnologii, dar simplistă în același timp.

Al treilea volum, “Experiment”, completează seria de succes a scriitoarei americane, finalizând totodată periplul personajelor în căutarea identității de sine, cartea fiind și ea însoțiță de o sintagmă specifică – “O singură alegere te va defini”.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

DIVERGENT- vol. I , VERONICA ROTH, Editura Leda, București, 2011

Veronica Roth s-a născut în New York, Statele Unite, în anul 1988, pasiunea sa pentru scris și pentru crearea lumilor fictive fiind evidentă din însăși alegerea specializării de scriere creativă la Northwestern University. Încă din anii studenției lucrează la primul volum „Divergent” al seriei care a făcut-o celebră în lumea întreagă și care i-a adus Premiul Goodreads Choice pentru cea mai bună carte fantasy și SF pentru tineri.

Acțiunea romanului “Divergent” se petrece într-un Chicago al viitorului, unde societatea este împărțită în cinci facțiuni: Candoarea (cei sinceri), Abnegația (cei altruiști), Neînfricarea (cei curajoși), Prietenia (cei pașnici) și Erudiția (cei inteligenți), la care se adaugă și un număr nedefinit al celor excluși. La vârsta de șaisprezece ani tinerii trebuie să se hotărască dacă își urmează familia în continuare și rămân în aceeași facțiune cu aceștia sau aderă la alta care li se potrivește mai bine.

Beatrice Prior (Tris), personajul principal al romanului face o alegere care va surprinde pe toată lumea. Cartea este captivantă, plină de suspans, acțiunea intensă combinându-se în mod plăcut cu povestea de dragoste, o poveste adolescentină cu emoții, timidități, ezitări, certuri, dar și pasiune.

Cartea este narată la persona I, din perspectiva personajului principal care se străduiește să afle care îi sunt cu adevărat prietenii și care este locul ei în viața pe care și-a ales-o. Romanul, dincolo de distopie și romance, abordează tema condiției umane și posibilitățile acesteia de perfecționare. Omul trebuie acceptat în societate ținându-se cont de complexitatea și diversitatea acestuia, nu trebuie încadrat în niște tipare utopice, în care să i se interzică orice alegere pentru el însuși. El trebuie să fie liber să trăiască, să iubească, să opteze pentru a nu fi perfect.

Urmărind pe tot parcursul cărții sintagma definitorie “O singură alegere te poate transforma radical” autoarea dă naștere unui bestseller  pasionant, un thriller distopic în care se îmbină deciziile majore, trădările, consecințele uimitoare și o frumoasă poveste de iubire, toate acestea continuând în următoarele volume ale seriei: „Insurgent” și „Experiment”.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

COSTUMUL ROMÂNESC DE PATRIMONIU, DOINA IȘFĂNONI, PAULA POPOIU, SC. ALCOR EDIMPEX SRL, București, 2008

Albumul “Costumul românesc de patrimoniu” în ediție bilingvă (română-engleză) cuprinde imagini deosebit de calitative și informații despre portul tradițional românesc din diferite zone ale țării – Moldova, Dobrogea și Bărăgan, Muntenia, Oltenia, Banat, Transilvania. Costumele populare alese pentru a fi prezentate fac parte din colecțiile Muzeului Național al Satului „Dimitrie Gusti”.

Volumul se deschide cu un cuvânt introductiv, care conduce cititorul înapoi în timp, autorii prezentând aici „mărturii și martori despre geneza costumului românesc”. Galeria foto care însoțește textul scris este extrem de valoroasă deoarece cuprinde reproduceri ale unor fotografii autentice din lumea satului românesc.

Frumusețea portului popular este evidentă și valoarea sa inestimabilă “… sobrietatea  croiurilor și simplitatea austeră a materialelor de in, cânepă sau lână este compensată, în portul popular românesc, de rafinamentul broderiilor și exuberanța lor cromatică, ceea ce conferă fiecărui ansamblu vestimentar valoare de giuvaier îndelung șlefuit de priceputele mâini ale femeilor.”

Într-o lume modernă în care civilizația se concentrează cu precădere în lumea urbană, este salutară inițiativa colectivului implicat în realizarea acestui album-document, care acordă atenția și aplecarea necesare uneia dintre cele mai de seamă comori ale neamului românesc – portul său popular, forma sa de identificare națională de-a lungul secolelor.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

PIERDUT ÎN PURGATORIU, COSMINA POSEDARU, Editura Quantum Publishers, București, 2018

“Pierdut în Purgatoriu” este cel de-al cincilea roman al tinerei scriitoare Cosmina Posedaru, după “Tărâmul oaselor”, „Capcana păianjenului”, „Necunoscutul” și „Ochiul pisicii”.

În romanul apărut la editura Quantum Publishers în anul 2018, autoarea abordează o temă delicată, însă deosebit de ofertantă: depresia. Cititorul va fi plăcut surprins să constate că în paginile cărții se îmbină perfect intriga polițistă cu aspecte psihologice grave. Povestea este structurată pe două perspective, „El” și „Ea” și relatează aspecte din viața a doi oameni care ajung să își împletească destinele. Alexei Volk este inspector la secția de poliție din Catford, fiind unul dintre cei mai apreciați polițiști din Londra. Din nefericire însă, mintea sa este cuprinsă de o depresie severă pe care o remarcă Artio Byrne, un medic psihiatru, atunci când ajunge la secția de poliție pentru a face portretul unui criminal în serie. În ochii de un albastru neobișnuit ai lui Volk, Artio descoperă, pe lângă interesul vădit pentru caz, o indiferență față de lumea înconjurătoare care o determină pe aceasta să îl diagnosticheze cu depresie și să își propună să îl ajute.

O serie de voci ale conștiinței se joacă cu mintea inspectorului și îl aduc pe acesta deseori în pragul renunțării. Cu o ultimă zvâcnire a dorinței de supraviețuire, Alexei îi cere ajutorul psihiatrei. Personajul feminin uimește prin modul în care alege să acționeze. Aceasta se mută în apartamentul lui Volk, fără a-i lăsa vreun drept la replică bărbatului. Plină de energie, tânăra reușește treptat să aducă puțină liniște în mintea tulburată a pacientului său, fără a recurge la medicamente sau terapii specifice, ci doar prin simpla ei prezență. Cei doi ajung în scurt timp să se obișnuiască cu noua viață și, deși ignorată inițial, Artio devine un “rău necesar“ pentru Volk.

Senzația de inutilitate în această lume, lipsa afecțiunii și a speranței l-au afundat pe bărbat într-un întuneric adânc, nereușind însă să îi suprime abilitățile necesare unui polițist. Prin urmare, acesta nu dă greș atunci când este pus în situația de a o salva pe Artio, fie de fostul iubit violent al acesteia, fie de un pacient cu grave probleme psihice, care o sechestrează pe tânăra femeie timp de o săptămână. Raționamentele logice, sângele rece, determinarea și curajul sunt trăsături ce conturează portretul personajului masculin, o combinație atractivă între un salvator și un rătăcit în propriile gânduri.

O misiune eșuată zguduie profund mintea fragilă a lui Volk, care revine spre finalul cărții la aceeași situație tulburătoare în care cititorul îl cunoaște în primul capitol al romanului.

Ținând cont de tematica abordată, s-ar putea considera că romanul este unul trenant, însă pasajele în care personajele se află în situații limită dau paginilor cărții intensitate maximă, suspansul crescând gradual pe parcursul acțiunii. Povestea curge rapid, autoarea alegând să nu dezvăluie foarte multe detalii, sugerând astfel că lumea întreagă, cu toate preocupările ei, trece pe lângă bărbatul chinuit de propria minte, frumos definită drept un “Purgatoriu” al unui suflet neînțeles de el însuși.

În Nota autorului, Cosmina Posedaru atrage atenția asupra aspectului psihic ce a constituit baza romanului său, considerând că depresia este o problemă gravă și dificil de combătut, însă nu imposibil de învins.

„Pierdut în Purgatoriu” este un roman care merită parcurs, fie și numai pentru semnalul pe care îl trage asupra faptului că nu trebuie să fim indiferenți față de cei din jurul nostru, pentru că nepăsarea ar putea costa uneori mult.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

GĂTEȘTE CU PASIUNE, NIGELLA LAWSON, Editura Litera, București, 2012

Nigella Lawson este o autoare britanică de cărți culinare, jurnalistă și gazda unor emisiuni de profil de succes difuzate în Marea Britanie, SUA și numeroase alte țări din întreaga lume.

Volumul apărut la editura Litera în anul 2012 nu trebuie să lipsească din bucătăria niciunei persoane pasionate de arta culinară.

În deschiderea cărții autoarea oferă câteva sfaturi cu privire la instrumentele necesare într-o bucătărie și dezvăluie o serie de secrete ale bucătăriei.

Cartea conține 190 de rețete ilustrate, ușor de preparat, simple și ieftine, pentru orice ocazie. Rețetele sunt structurate pe două părți – “Dileme în bucătărie” și “Delicii în bucătărie”.

Prima parte conține rețete ușoare și rapide care pot fi de un real folos celor care vor să savureze o gustare sau să improvizeze o cină cu ceea ce au în frigider. Pizza, pastele, preparatele cu brânză, șnițele, diverse preparate cu pui, pește, salate, dar și sosuri diverse, alături de câteva deserturi delicioase și economice sunt prezente în paginile cărții.

În partea a II-a, autoarea oferă publicului câteva rețete grupate în categoria „delicii” care pot răsfăța papilele gustative ale celor care au curiozitatea să încerce propunerile Nigellei Lawson. Carne, cartofi, orez, fructe de mare, lasagna, legume, împreună cu secretele unor feluri de mâncare apetisante se regăsesc în acest volum care atrage atât prin varietatea rețetelor propuse, cât și prin calitatea tipografică impecabilă.

“Viața în bucătărie înseamnă diferite stări de spirit și multe mese. Rețetele prezentate în carte încearcă să reflecte acest fapt și, mai mult, să-l celebreze. La fel ca și alte cărți ale mele (cele scrise înainte și după ce am lăsat ideile pentru aceasta carte să dospească o vreme), și aceasta se bazează pe premisa că bucătăria este un loc unde trebuie să te simți constant bine, iar mâncarea preparată aici să fie hrană nu numai pentru trup, ci și pentru suflet.” afirmă autoarea în Introducerea cărții.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

ISTORIA IUBIRII, SIMON MAY, Editura Nemira, București, 2015

Simon May este profesor de filosofie la King’s College London, cercetător al operei și concepțiilor unor nume precum Arthur Schopenhauer, Friedrich Nietzsche și Martin  Heidegger. Dintre operele publicate se pot aminti: “Nietzsche’s Ethics and his War on Morality”(2009), “Thinking Aloud: A Collection of Aphorisms”(2009). În prezent autorul lucrează la un volum intitulat: ”Love: A Phenomenology”.

Cartea “Istoria iubirii” (“Love. A History”) abordează iubirea ca stare a omului. May pleacă de la ideea că prea puțini pot defini acest sentiment fără a rupe vraja acestei misterioase emoții și caută o explicație istorică. În paginile cărții, autorul cercetează tradiții, citează mari gânditori ai lumii și realizează, așa cum arată și titlul, o istorie a iubirii parcurgând secolele și observând cum este abordat conceptul de-a lungul timpului. Simon May pornește de la iubirea pentru Dumnezeu, continuă apoi cu exaltarea lui Platon, ajunge în epoca romantică, descifrează simbolistica în timp a iubirii. Se observă aprecierea autorului față de abordările unor filosofi precum Proust sau Freud care leagă iubirea de atașamentele din copilărie, în principiu de imaginea maternă care oferă siguranță și stabilitate. Paginile cărții ne trec de asemenea prin gândirea lui Rousseau, Nietzsche, ori Schopenhauer, în ciuda numelor mari, ea fiind totuși ușor de parcurs, provocatoare și captivantă.

Dacă ar călători în vremurile noastre, un om din secolul al XIX- lea nu ar recunoaște atitudinea pe care o avem față de moralitate, libertate, statutul femeii, artă, rasă ori creșterea copilului, față de homosexualitate, Biserică sau călătorii(…) – însă ar identifica repede ceea ce credem noi că e iubirea sau ar trebui să fie. Dintre marile idealuri care ne conduc în viață, numai iubirea pare să fi rămas neschimbată de-a lungul timpului.” (Simon May)

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

VÂNĂTORII DE COMORI, JAMES PATTERSON și CHRIS GRABENSTEIN, Editura Corint Junior, București, 2014

James Patterson este un scriitor american de literatură pentru copii, fiind autorul unor serii de succes, bestseller-uri internaționale, precum : “Generala”, „Eu, haios?”, ”Maximum Ride”, „Daniel X”, sau „Alex Cross”. Cărțile sale s-au vândut în peste 275 de milioane de exemplare în întreaga lume, James Patterson fiind desemnat Autorul anului 2010, votat de către copiii din Statele Unite ale Americii în cadrul “Children’s Choice Book Awards”.

„Vânătorii de comori” ne prezintă povestea plină de aventuri a patru frați – Bick, Beck, Tommy și Storm – copiii familiei Kidd, care au avut șansa să crească într-un mod special – călătorind pe mare în jurul lumii. Părinții celor patru sunt vânători de comori, iar copiii au devenit ajutoarele acestora la scufundările în adâncuri pentru căutarea bijuteriilor, armelor, lingourilor de aur, pietrelor prețioase, într-un cuvânt comorilor.

Soții Kidd dispar însă în împrejurări care ridică multe semne de întrebare, frații pornind din acel moment într-o aventură spectaculoasă pentru a dezlega misterul dispariției părinților. Ei vor lupta împreună împotriva unor pirați foarte periculoși și a unui rival de temut, ghidându-se după niște indicii ce necesită curaj, inteligență și dibăcie pentru a putea fi decriptate.

Stilul autorului este unul extrem de atractiv pentru micii cititori. Patterson povestește în limbajul cunoscut de ei, umorul este prezent în paginile cărții, evenimentele sunt prezentate cu maxim de amănunte, iar desenele incredibile ale lui Julian Nenfeld sunt de mare ajutor în înțelegerea și descifrarea misterelor prezente în carte.

Povestea celor patru copii continuă în volumul al II-lea al seriei – “Vânătorii de comori. Pericol pe Nil.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

COPILĂRIE, J. M. COETZEE, Editura Humanitas, București, 2011

“Copilărieeste primul volum al trilogiei “Scene de viață provincială”, romanul autobiografic al scriitorului de origine sud-africană J. M. Coetzee. Celelalte două volume poartă numele Tinerețe și Miezul vieții, titlurile fiind elocvente pentru ceea ce dorește autorul să surprindă în paginile acestora.

Romanul Copilărie surprinde primii ani de viață ai băiatului care trăiește în Africa de Sud a anilor ՚50. Viața copilului nu este spectaculoasă, nu există nimic care să îi umbrească copilăria, totuși mutarea în provincie împreună cu familia sa, școala nouă, colegii, regulile devin provocări pentru copilul care dorește să fie cel mai bun din clasă și care alege, din orgoliu, să fie singur.

Lipsa de comunicare îi dezvoltă spiritul de observator, iar copilul vede problemele politice, sociale, discriminatorii, etnice, pe care ulterior, adultul Coetzee le rememorează în paginile volumului într-un stil ironic și ușor acid față de întâmplările din acei ani.

Cartea este scrisă la persoana a III-a, limbajul este unul accesibil și prezintă copilăria de pe străzile Africii de Sud, mai întâi din orașul Worcester și apoi din Cape Town, precum și vacanțele petrecute la fermele rudelor sud-africane. Una dintre principalele teme abordate în paginile acestor memorii este discriminarea etnică, atitudinea “albilor” care se considerau superiori celor “de culoare”, indiferent de statutul social al celor din urmă. Edificatoare în acest sens este o scenă surprinsă spre finalul romanului, atunci când familia Coetzee primește vizita unui cămătar „de culoare”, un anume domn Golding, care nu se lasă înduplecat și nu este impresionat de pregătirile speciale făcute pentru el. După ce își bea ceaiul în salonul destinat tuturor vizitatorilor, el își cere banii. Urmează discuția, după plecarea cămătarului, despre ce ar trebui să facă cu ceașca din care acesta a băut ceai. Conform obiceiului, acesta ar fi trebuit spartă. Deși nu crede în această practică, mama spală totuși ceașca cu hipoclorit.

Pe lângă această problemă a societății, cartea abordează și modul în care copilul de zece ani intră în contact cu viața și începe să își pună o serie de întrebări în legătură cu existența, cu Dumnezeu, cu iubirea, uneori amuzante, alteori surprinzătoare.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

ÎNTRE PĂMÂNT ȘI APĂ, RALUCA ANDREEA CHIPER, Editura Quantum Publishers, București, 2016

Raluca Andreea Chiper este o tânără scriitoare, născută în Iernut, județul Sibiu, care se remarcă prin profunzimea și delicatețea scrierii sale.

După “Sufletele nopții”, un roman fantasy apărut în două volume, autoarea publică în 2016, la editura Quantum Publishers, „Între pământ și apă”, o carte sensibilă, ce depășește tiparele unei simple povești de dragoste. Romanul se remarcă în primul rând prin stilul metaforic, cartea însăși fiind o alegorie a iubirii, care arde și îi consumă pe protagoniști. Autoarea alege să prezinte într-un ritm lent, desprins parcă din alte timpuri, câteva luni din viața tinerei balerine, Karina Baldin, studentă la Academia de Balet din Constanța. Personajul se transformă sub privirea cititorului, iar fata de optsprezece ani, venită dintr-un sat orădean, ajunge să trăiască cu intensitate sentimente ce îi vor defini întreaga existență.

Scriitoarea relatează povestea la persoana I și folosește o tehnică narativă cu ajutorul căreia își conduce cititorii în diferite planuri ale trecutului, oferind scurte indicii referitoare la deznodământul poveștii de iubire.

În ciuda faptului că este cea mai mică dintre colegii de școală, Karina se remarcă prin talentul său încă de la primii pași în sala de antrenamente, atrăgând atenția instructorului, Iustin Garmaian, un profesor matur, fost balerin renumit, care își propune să o transforme pe tânără într-o prim-balerină de succes.

Autoarea descrie aspecte interesante din viața de la Academie, duritatea antrenamentelor unui balerin de performanță nefiind neglijată. Susținută de prietenul, colegul și partenerul său de dans, Mario, Karina reușește să își depășească temerile și să evolueze suficient de mult încât să obțină rolurile principale în spectacolele școlii.

Viața fetei și prioritățile acesteia se schimbă însă atunci când Dragoș Ahtum, fotograful Academiei, le face o vizită pentru a solicita un cuplu de balerini la ziua fiicei sale. Căsătorit, având la vârsta de 40 de ani o viață personală și profesională împlinită, Dragoș devine treptat un ideal pentru Karina, care găsește în persoana lui inițial un prieten, apoi bărbatul de care se va îndrăgosti. Axată în primul rând pe sentimente și trăiri profunde, relația cuplului ce ar putea fi judecat cu ușurință de mulți, transcende conceptul obișnuit, iubirea atingând în cazul lor aspecte ce depășesc cu mult domeniul fizic, cartea devenind astfel o lecție a iubirii pure.

Finalul romanului bulversează cititorul și transmite acestuia mesajul că încrederea, iertarea, dorul, prietenia sunt conectate direct la iubire, iar acestea trebuie trăite și împărtășite pentru că ar putea veni un timp când pentru toate acestea va fi prea târziu.

Romanul Ralucăi Chiper te desprinde din cotidian și te trimite în alte existențe, unde cuvântul scris formează lumi în care iubirea se trăiește sub toate aspectele ei, oferindu-ți sentimentul că a simți este o valoare eternă a sufletului uman.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

TESTAMENTUL LUI HITLER, HERMAN ROTHMANS, Editura All, București, 2010

“Testamentul lui Hitler este o carte document, mărturia unui tânăr evreu care a participat la scrierea istoriei la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial.

În ciuda titlului, cartea este povestea unei etape din viața lui Herman Rothman, autorul cărții, care a avut norocul să părăsească Germania înainte ca atrocitățile nazismului să se desfășoare. Cu ajutorul unui program numit Kindertransport, prin care Marea Britanie a primit 10.000 de copii evrei, Rothman capătă o șansă la viață și profită de aceasta, ajungând să se înroleze în armata britanică.

Primește misiunea de a traduce testamentul lui Hitler, după ce acesta este descoperit în căptușeala hainei unui gardian. Mai târziu devine ofițer anchetator, lucrează pentru serviciul de Contrainformații și este prezent la Auschwitz atunci când sunt interogați ofițerii naziști pentru odioasele crime săvârșite. Rothman depune mărturie în proces aducând ca dovadă pagini din jurnalul lui Perry Broad unde erau descrise ororile din lagăr.

Testamentul politic și cel personal al lui Hitler nu ocupă mai mult de 10 pagini din carte, însă profunzimea acestora este uluitoare: „Mai presus de orice, ordon guvernului națiunii și poporului să susțină legile rasiale până la ultimele consecințe și să opună o rezistență înverșunată celor care înveninează toate națiunile, comunitatea evreiască internațională.

                                                                                  Berlin, 29 aprilie 1945, ora 4:00  A. Hitler

Herman Rothman a fost un caz fericit din milioane alte cazuri nefericite. El a reușit să supraviețuiască războiului și Holocaustului și a avut șansa să adreseze prin intermediul cărții sale o întrebare asupra căreia oamenii să poată medita: “Am învățat oare lecția istoriei?”

Lectura acestei cărți este una captivantă, cu precădere pentru pasionații de evenimente care au avut loc în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

 

POVESTEA FRINDELULUI, ANDREW CLEMENTS, Editura Arthur, București, 2014

Andrew Clements este un scriitor american de cărți pentru copii, născut în anul 1949.

“Povestea frindelului” a fost publicată în anul 1996 și a fost recunoscută drept o carte valoroasă a literaturii pentru copii, fiind premiată în anul 2016 cu premiul Phoenix Award.

Cartea surprinde povestea unui puști pe nume Nicholas Allen, faimos în școala sa mai ales datorită talentului său vestit de a trage de timp la finalul orelor, făcându-i pe profesori să uite de tema pentru acasă.

În clasa a cincea elevii o întâlnesc pe severa doamnă Granger, profesoară de engleză, obsedată de folosirea dicționarelor. Băiatul crede că poate aduce schimbări la ora sobrei profesoare, care are convingerea ca ea face tot posibilul să le fie bine copiilor și să îi determine pe aceștia să învețe.

Cu siguranță cititorul va dori să afle semnificația cuvântului “frindel” care nu există în dicționar, explicația acestuia regăsindu-se de altfel în paginile cărții. Întâlnim în această poveste o serie de întrebări fundamentale referitoare la cuvinte: cum apar? de unde?, întrebări care îl fac pe Nick să se gândească la faptul că ar putea inventa cuvinte, ba mai mult să le introducă în dicționar și lumea să le folosească. Aceasta este și povestea “frindelului”, o invenție care va lua în paginile cărții o amploare de nebănuit. Băiatul merge la magazin și cere vânzătoarei un frindel negru, făcând-o până la urmă să înțeleagă faptul că își dorește un pix. Același lucru îl vor face și colegii săi, vânzătoarea înțelegând din ce în ce mai ușor cererea. Copiii sunt tare încântați de ceea ce au realizat și încep să folosească frecvent termenul frindel în detrimentul cunoscutului pix. Doamna Granger este însă exasperată și încearcă să interzică utilizarea termenului neexistent în dicționar, pedepsind elevii care îl folosesc.

Andrew Clements creează așadar povestea unui băiat care merge dincolo de convenții și care prin curajul și inteligența sa demonstrează că stă la îndemâna oricui nu doar să folosească limbajul, ci și să-l îmbogățească, ajutându-se de propria imaginație.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

PREA MULTĂ FERICIRE, ALICE MUNRO, Editura Litera, București, 2013

Alice Munro este o scriitoare canadiană de proză scurtă, apreciată atât de critica de specialitate, cât și de publicul cititor.

De-a lungul timpului, autoarea a primit numeroase distincții și premii în Canada și în alte țări ale lumii, unde cărțile sale s-au bucurat de succes. În anul 2013, Alice Munro primește Premiul Nobel pentru Literatură.

Prea multă fericire este o colecție de zece povestiri scrise într-un stil simplu, concis, izbitoare prin adevărurile dureroase pe care le dezvăluie.

Volumul este cât se poate de divers din punct de vedere tematic, însă elementul care leagă povestirile este reprezentat de personajul feminin – protagonist al tuturor întâmplărilor. Femeile aflate în centrul povestirilor sunt aparent banale, ușor identificabile, dar care ascund în viața și experiența lor câte o încercare, un secret, o suferință profundă. Toate poveștile surprind lupta acestora pentru a merge mai departe, pentru a răzbi, pentru a depăși obstacolele întâmpinate.

Astfel în “Dimensiuni” este prezentată o femeie care încearcă să treacă peste tragedia provocată de soțul ce i-a omorât pe cei trei copii ai lor; în „Râpe-adânci” un accident cumplit din copilărie transformă pentru totdeauna viața unui băiețel și pe cea a mamei sale; în „Unele femei” un bărbat bolnav de leucemie este înconjurat de trei femei – mama sa vitregă, soția iubitoare și o maseuză veselă, dispusă să îi aducă câteva clipe de plăcere muribundului. Totul este văzut prin ochii unei fetițe de 13 ani angajată să-l îngrijească pe bărbat când soția nu este acasă; „Prea multă fericire”, povestirea care dă titlul volumului, încheindu-l totodată, este o istorie inspirată din viața reală a Sofiei Kovalevski, prima femeie matematician din lume care și-a obținut doctoratul în secolul al XIX-lea.

La nivel stilistic, povestirile scriitoarei Alice Munro se caracterizează prin stilul clar, lipsit de înflorituri și descrieri obositoare, având capacitatea să prezinte într-un număr restrâns de pagini întâmplări extrem de întinse ca timp și spațiu.

Un stil deopotrivă calm și subtil, fluid, dar bine controlat, puternic, dar plin de compasiune, iată ceea ce dă profunzime privirii ei asupra condiției umane.” (The Scotsman)

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

SEARA CÂNTĂREȚELOR, LÍDIA JORGE, Editura Univers, București, 2014

Lídia Jorge s-a născut în anul 1946 și a făcut studii de literatură franceză la Lisabona. Primul său roman, “O Dia dos Prodígios”, a apărut în 1980 și este considerat o contribuție majoră la literatura portugheză a ultimelor decenii. Toate celelalte romane redactate ulterior i-au adus scriitoarei numeroase premii literare. “Le Magasine Littéraire a inclus-o pe scriitoarea portugheză în rândul celor mai mari zece scriitori străini traduși în Franța.

Romanul “Seara cântărețelor” a apărut în anul 2011 și prezintă povestea a cinci tinere fete: Solange, vocea narativă a operei, surorile Nani și Maria Luísa Alcides, Madalena și Gisela Batista, care se hotărăsc să înființeze o trupă, Calypso, ce are rolul de a le conduce pe drumul faimei.

Participând la un spectacol aniversar pentru grupul din care făcuse parte acum douăzeci și unu de ani, Solange rememorează drumul sinuos al acestora spre succes.

Conducătoarea trupei, “maestrina”, Gisela Battista și-a impus permanent punctul de vedere asupra celorlalte componente ale grupului, a creat reguli, conducându-le astfel spre ceea ce și-au dorit. E nevoie însă de sacrificiu pentru că “cei care ne iubesc cel mai mult ne împiedică cel mai tare” și fetele trebuie să evite să se implice emoțional în relațiile pe care le au. Nu toate însă reușesc să se detașeze astfel.

Romanul oferă cititorului teme de meditație, cea mai importantă fiind aceea a succesului și a împlinirii. Perspectivele diferă și fericirea reprezintă pentru fiecare dintre noi altceva.

“Când ești îndrăgostit, nimeni nu are dreptul să intervină. Totul contează când ești îndrăgostit, minut după minut, secundă după secundă. Cu cât îți umpli mai mult sacul, cu atât ai mai mult să te hrănești în viitor. Asta nu ți se întâmplă de două ori în viață. Și viața e interesantă doar atâta timp cât durează această aventură, sau cât o aștepți, sau cât îți amintești de ea.”

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

13 PLICURI ALBASTRE, MAUREEN JOHNSON, Editura Rao, București, 2008

Romanul “13 plicuri albastre” este o carte pentru toate vârstele despre provocări, prietenie, maturizare, aventură și călătorie. O carte de vacanță, care se parcurge ușor, lecturarea ei reprezentând o activitate relaxantă.

Ginny este o adolescentă de origine americană, care la 17 ani pleacă într-o călătorie pe bătrânul continent european, la îndemnul mătușii sale, Peg, ce între timp murise, nu înainte de a-i lăsa fetei 13 plicuri albastre care conțin indicațiile călătoriei.

Cele patru reguli de vacanță ale mătușii ar putea foarte bine să servească drept model pentru pasionații de călătorie: 1. Poți lua cu tine doar ce încape în rucsac. 2. Fără ghiduri de călătorie, de conversație, ziare. 3. Fără fonduri suplimentare (Ginny se bazează doar pe cei 1000 de dolari lăsați de mătușă). 4. Fără acces la tehnologia modernă (laptop, celular, muzică sau cameră foto), comunicarea cu cei de acasă urmând să se realizeze doar prin intermediul cărților poștale și scrisorilor.

E vorba așadar despre o oarecare întoarcere în timp care îi oferă fetei posibilitatea să se bucure cu adevărat de călătorie. Străbate șapte orașe ale Europei, începând cu Londra, apoi Edinburgh, Roma, Paris, Amsterdam, Copenhaga și încheind cu insula Corfu, de unde este nevoită să se întoarcă brusc acasă.

Toate cele 13 plicuri conțin sarcini ce trebuie rezolvate, care îi vor oferi fetei posibilitatea de a deschide următorul plic.

Cartea este de fapt un roman al formării, al drumului spre maturitate. Ginny pornește într-o misiune cu final neașteptat în care va învăța ce înseamnă dragostea, prietenia, ambiția, simpatia sau antipatia, o călătorie care îi oferă lecții de viață pe care trebuie să le parcurgă fără a-și pierde inocența și încrederea în oameni.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

ELEANOR & PARK, RAINBOW ROWELL, Editura Youngart, București, 2015

Rainbow Rowell este o scriitoare de origine americană, născută în anul 1973, în Ohama, Nebraska. Primul ei roman, „Attachments”, a apărut în 2011, fiind urmat, în 2013, de „Fangril” și „Eleanor & Park” ultimul fiind un bestseller internațional, tradus în peste zece limbi.

O poveste de iubire frumoasă, care te bântuie… Eleanor & Park mi-a adus aminte nu numai ce-nseamnă să fii tânăr și îndrăgostit de o fată, dar și ce-nseamnă să fii tânăr și îndrăgostit de o carte.” (John Green)

Romanul prezintă o pagină frumoasă din existența a doi tineri, Eleanor și Park, pe care destinul îi aduce împreună. Eleanor este o adolescentă timidă, complexată de înfățișarea sa, cu o viață dificilă în familie, alături de tatăl său vitreg. Ea se întoarce acasă după ce fusese alungată timp de un an de zile. În autobuzul ce o duce spre școală îl întâlnește pe Park, un băiat tăcut, de origine asiatică, ce pare preocupat doar de muzică și benzile sale desenate.

Povestea de iubire se înfiripă timid, treptat și firesc. Cei doi ajung să comunice prin intermediul pasiunilor comune și să împartă bucuria de a descoperi trăirea primilor fiori ai dragostei.

Pe lângă sentimentele celor doi, în carte sunt surprinse și alte probleme care marchează viața adolescenților: discriminarea în rândul colegilor de școală, violența în familie, sărăcia, hărțuirea psihică și sexuală. Tuturor acestora cei doi reușesc să le facă față, trăind din plin emoțiile ce le guvernează sufletele.

Personajele cărții devin emblematice pentru lumea complicată și totodată extrem de simplă a adolescenților, motiv pentru care romanul este îndrăgit de cititorii din lumea întreagă, ce se pot regăsi în paginile cărții.

Romanul este narat din două perspective narative care sunt paralele, dar care se intersectează din când în când. În cazul ambelor perspective se folosește narațiunea la persoana a III-a, iar modul predominant de expunere este dialogul, ceea ce face din această carte o lectură ușor de parcurs.

Amuzant, plin de speranță, slobod la gură, sexy și sentimental, acest roman se dragoste va captiva cititorii tineri și adulți deopotrivă.” (Kirkus Review)

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

ȘOARECI ȘI OAMENI, JOHN STEINBECK, Editura Rao, București, 2005

John Steinbeck a trăit între 1902 și 1968 în Statele Unite ale Americii. Autorul este laureat al Premiului Nobel pentru Literatură, în 1962. Este cunoscut publicului mai ales datorită romanului cu care a câștigat Premiul Pulitzer, “Fructele mâniei”, apărut în 1939. Alte titluri apreciate sunt „La răsărit de Eden” (1952) și „Șoareci și oameni” (1937). A fost autorul a douăzeci și șapte de cărți, dintre acestea șaisprezece fiind romane, celelalte cuprinzând povestiri sau scrieri non-fictive.

„Șoareci și oameni” este un roman de mici dimensiuni, dar complex și profund prin ideile pe care le transmite. Încă din primele pagini, cititorul face cunoștință cu protagoniștii: George și Lenny, doi prieteni ce sunt nevoiți să se mute de la o fermă la alta pentru a munci, scopul fiind acela de a strânge suficienți bani, încât într-o zi să-și poată cumpăra propria fermă. Soarta celor doi este însă pecetluită. Condițiile economice din timpul Marii Depresii și al Marii Secete de șapte ani din Statele Unite nu le vor permite niciodată să-și îndeplinească visul. La stratificarea socială existentă se adaugă și problemele psihice ale lui Lenny, care vor complica mereu lucrurile.

Lenny este un uriaș cu o putere fizică extraordinară, însă cu o minte de copil. Singurele lucruri care îl leagă de această lume sunt prietenul său, George, visul pe care amicul său i-l alimentează permanent – acela de a avea o fermă unde lui i se va permite să îngrijească iepuri, și pasiunea sa de a mângâia lucruri moi, cu precădere animale, pe care ajunge să le omoare până la urmă neconștientizându-și forța.

George impresionează și el cititorul. Acesta este un personaj mic și descurcăreț, responsabil și ușor iritabil, extrem de protectiv cu Lenny, de care îl leagă o prietenie aproape inexplicabilă. Cei doi sunt surprinși pe drum spre ferma unde urmau să se angajeze, după ce fugiseră din cauza lui Lenny, care a atins, doar pentru a mângâia, fusta unei fete, ce îl va acuza apoi de viol. Furia oarbă a mulțimii și puterea acesteia de a-i linșa fără a-i supune unei judecăți corecte este singura lege care funcționează într-o lume foarte apropiată de primitivism.

Condițiile de la noua fermă sunt mizere și extrem de limitate, aceleași de peste tot. Singurătatea și egoismul, teama de bătrânețe și inutilitate, violența excesivă, toate acestea reprezintă cadrul zilnic în care oamenii își duc existența. De aceea probabil, prietenia necondiționată a celor doi iese în evidență și impresionează atât de mult.

Soluția pe care o găsește George în finalul romanului pentru a-l apăra pe Lenny de furia mulțimii șochează și lasă loc numeroaselor interpretări.

Vorbim așadar despre un roman extrem de valoros al literaturii universale a cărui lectură va depăși cu siguranță etapa cititului, sensurile profunde ale sale îndemnând la reflecții și judecăți.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

GHID PRACTIC- CÂINI &PISICI, Editura Erc Press, București, 2007

Ghidul este destinat iubitorilor de animale, atât deținătorilor, cât și celor care intenționează să devină stăpâni de câini sau pisici.

Cartea este bogat ilustrată, fiind un îndrumar perfect pentru a afla totul și cât se poate de repede despre lumea micilor prieteni ai omului.

Sunt cuprinse în ghid 176 de rase de câini și 43 de rase de pisici, cu 200 de varietăți ale acestora. Cei care vor consulta ghidul vor putea afla date despre istoria, clasificarea, morfologia, caracteristicile, temperamentul, obiceiurile și îngrijirea acestor animale de companie. Datele oferite sunt însoțite de 380 de fotografii color, de calitate.

“Ghidul practic Câini & Pisici” este structurat pe două părți – I Câini și II Pisici, fiecare parte este deschisă de o introducere, unde sunt prezentate caracteristicile generale ale fiecărei specii în parte și apoi continuă cu descrierea detaliată a fiecărei rase.

Oricine poate, așadar, consultând paginile acestei cărți, să își aleagă animalul de companie potrivit spațiului în care locuiește, timpului de care dispune și temperamentului fiecăruia.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

ÎNAINTE SĂ ADORM, S. J.WATSON, Editura Trei, București, 2011

S. J. Watson este un scriitor englez, născut în anul 1971 și care a debutat în 2011 cu romanul “Înainte să adorm”, publicat ulterior în 42 de țări și devenit bestseller internațional. Cartea a fost ecranizată în 2014 cu Nicole Kidman, Colin Firth și Mark Strong în rolurile principale.

Cartea urmărește povestea Christinei Lucas, o fostă scriitoare, care are parte de un destin dramatic. De douăzeci de ani, în urma unui accident, aceasta nu reușește să își păstreze amintirile mai mult de o zi. Când se trezește dimineața, mintea ei este complet ștearsă de amintiri și permanent trebuie să o ia de la capăt. Doctorul Nash, care tratează cazul, o sfătuiește să țină un jurnal în care să își noteze trăirile sale de peste zi, pe care a doua zi dimineață să le poată reciti. O frază atrage atenția în paginile jurnalului: “Să nu ai încredere în Ben”, acesta fiind soțul Christinei, pe care îl simte ca pe un necunoscut ce i se prezintă în fiecare dimineață și care îi răspunde la întrebările ce îi invadează mintea.

Cititorul descoperă, împreună cu personajul, detalii din trecutul acesteia, precum și motivul pentru care a ajuns în situația actuală. De asemenea, cartea oferă un prilej de reflecție asupra ceea ce înseamnă amintirile pentru și în viața oamenilor.

“E ca și când aș muri zi de zi. Iar și iar. Trebuie să mă fac bine. Nu mă pot imagina continuând așa multă vreme. Știu că la noapte o să mă culc, iar mâine dimineață iarăși o să mă trezesc fără să știu nimic. Și la fel o să se întâmple poimâine și răspoimâine, și tot așa… Pur și simplu nu mă văd făcând asta. Asta nu e viață, ci existență, un salt de la un moment la altul fără să am habar de trecut, fără să-mi pot face vreun plan pentru viitor. Îmi închipui că așa trebuie să fie și animalele. Lucrul cel mai rău este că nici măcar nu știu ce nu știu. Probabil că sunt multe lucruri care așteaptă să mă rănească. Lucruri pe care nici măcar nu mi le pot imagina.”

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

POLLYANNA – JOCUL BUCURIEI, ELEANOR H. PORTER, Editura Sophia/Metafraze, București, 2015

Eleanor H. Porter este o autoare americană născută în anul 1868, cunoscută în primul rând datorită seriei de romane care o au ca protagonistă pe Pollyanna.

Romanul “Pollyanna – Jocul bucuriei” a avut parte de un succes enorm chiar de la prima sa publicare în America și se numără printre puținele cărți traduse în aproape toate limbile lumii și care s-au bucurat de aprecierea cititorilor de toate vârstele. Pollyanna este o fetiță de unsprezece ani care devine, după parcurgerea cărții, simbolul bucuriei, seninătății, mulțumirii și speranței.

Fetița învață secretul bucuriei lăuntrice de la tatăl său, un misionar creștin sărac și, prin intermediul ei, autoarea ne oferă un exemplu minunat de puritate sufletească, singura care îi poate determina pe oameni să redevină copii.

Pollyanna ajunge să locuiască la mătușa sa, miss Polly, sora mamei, după ce rămâne orfană. Având un suflet bun, fiind veselă și gata mereu să îi ajute pe cei din jur, fetița se va adapta repede în castelul primit moștenire de orgolioasa sa mătușă. Treptat bucuria și veselia se instalează în spațiul sobru al impunătorului castel. Folosindu-se de “jocul mulțumirii”, învățat de la tatăl ei, fetița reușește să aducă fericire în sufletul oamenilor pe care îi cunoaște. Atunci când fata primește în dar niște cârje care nu-i trebuie, învață de la părintele său să se bucure de ceea ce a primit într-un mod surprinzător: ”Bucură-te că nu ai nevoie de ele!”, îi spune tatăl și Pollyanna va trăi toată viața căutând motive de mulțumire pentru ceea ce i se oferă în fiecare zi, fermecându-i astfel pe cei din jur și oferindu-le totodată modelul unei vieți guvernate de bunătate și pozitivism.

Un accident cumplit este pe punctul de a-i schimba fetiței viața. Bucuria este înlocuită cu tristețea în micuțul suflet și cei mari sunt acum datori să o încurajeze și să îi arate fetei dragostea lor.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

ÎN PIELEA UNEI JIHADISTE, ANNA ERELLE, Editura Polirom, Iași, 2015

Volumul “În pielea unei jihadiste”, de Anna Erelle reprezintă o mărturie despre filierele de recrutare ale Statului Islamic.

Cititorul este informat, încă de la începutul cărții, că evenimentele prezentate în paginile ei sunt reale și că au avut loc în primăvara anului 2014, cu două luni înainte de cucerirea orașului Mosul, al doilea ca mărime din Irak, de către Statul Islamic și de autoproclamarea unui califat de către liderul lui, Abu Bakr al-Baghdadi.”

Cartea prezintă povestea incredibilă a unei jurnaliste sub acoperire, care se convertește la islam și care, prin intermediul Facebook-ului, îl cunoaște pe șeful unei brigăzi islamiste, Abu Bilel. Acesta se declară îndrăgostit de ea și o cere de soție, promițându-i paradisul sirian. Mélodie se preface sedusă și se pregătește de plecare, însă lucrurile scapă oarecum de sub control. Ziarista dorește practic să demaște filierele de recrutare ale Statului Islamic și timp de o lună Anna Erelle și-a luat această falsă identitate și și-a asumat un risc enorm înregistrând mărturisirile jihadistului, cu scopul de a fi publicate.

Te iubesc pentru și în fața lui Allah. Ești giuvaierul meu și Statul Islamic e casa ta. Împreună ne vom înscrie numele în istorie clădind piatră cu piatră o lume mai bună, în care nici un kuffar (în arabă – necredincios) nu va avea dreptul să intre. Ți-am găsit un apartament imens! Dacă vii cu prietene, îți voi alege unul și mai mare. Ziua, când voi fi la luptă, te vei ocupa de orfani și de răniți. Ne vom reîntâlni seara… Inshallah! (Cu voia lui Allah! n. tr.)

Impresionează în această carte tăria de caracter a jurnalistei, modul în care aceasta a deținut permanent controlul și cum din când în când a îndrăznit să îi adreseze teroristului o serie de provocări: “Îmi spui în fiecare zi că aștepți un singur lucru: paradisul. De ce nu execuți și tu o operațiune kamikaze?”

Cartea este extrem de captivantă, un thriller autentic ce va fi urmărit cu interes de cititor odată ce îi va deschide filele.

După publicarea acestei cărți – document, jurnalista a fost nevoită să își ascundă adevărata identitate și să trăiască permanent sub amenințarea răzbunării.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

ÎNDRĂZNEȘTE SĂ IUBEȘTI, Katie McGarry, Ed. Epica, Bucuresti, 2015

Romanul urmează după succesul răsunător al autoarei cu „Destine la limită”- „O poveste de dragoste aspră care te atrage și nu te mai lasă.”(Gena Showalter) – acesta  continuând povestea lui Beth, ce devine personaj principal în acest volum, o fată cu o viață grea, care și-a creat un zid în jurul său, reușind de fiecare dată, prin comportamentul ei, să-i îndepărteze pe cei dragi.

„Îndrăznește să iubești” este o poveste de iubire, o lecție frumoasă despre moralitate și speranță. Cartea surprinde viețile a doi adolescenți care provin din lumi diferite și care s-ar zice inițial că nu au nimic în comun.

Autoarea prezintă obstacolele ce stau în calea dragostei adevărate și sacrificiile necesare uneori pentru împlinirea acesteia, probleme grave de familie, precum și curajul necesar pentru a le face față.

Evenimentele sunt redate din perspectivă dublă, cititorul cunoscând astfel atât viziunea lui Beth, cât și pe cea a lui Ryan.

Emoția, pasiunea, suspansul, dar și umorul fac din „Îndrăznește să iubești” o lectură captivantă atât pentru adolescenți, care pot trăi alături de personaje sentimente familiare lor, cât și pentru adulți, care se pot relaxa în paginile cărții, simțindu-se aproape de eroii romanului și de povestea lor.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

NOI VORBIM, NU GÂNDIM, RADU PARASCHIVESCU, Editura Humanitas, București, 2015

Cartea Noi vorbim, nu gândim este o culegere-manifest la adresa gradului de degradare atins de limba română în ultimii ani. Volumul este al patrulea pe această temă, Radu Paraschivescu fiind autorul unor astfel de antologii de „perle” începând cu anul 2006: ”Fie-ne tranziția ușoară (perle românești)”, „Mi-e rău la cap, mă doare mintea (noi perle de tranziție)” și “Muște pe parbrizul vieții (nou catalog de perle)”, sunt titlurile celorlalte trei culegeri.

Paginile acestea au fost gândite ca un insectar al proastei exprimări. De aceea, miza lor este doar în primă instanță râsul.(…) După ce se va stinge hohotul, va trebui să-și facă apariția îngrijorarea. Și asta, în principal, din două motive. Fiindcă e foarte greu ca, exprimându-te șleampăt, să gândești coerent. Și fiindcă majoritatea celor antologați aici sunt persoane publice. Oameni care imprimă stiluri de viață, conduc instituții sau partide, emit legi și populează studiourile de televiziune. Oameni care, din nefericire, pot fi preluați ca modele de viață. Iar asta fără ca agresiunea lor asupra limbii române și asupra logicii să fie pedepsită în vreun fel.”, afirmă autorul în Argumentul cărții.

Volumul cuprinde așadar o serie de exprimări greșite ale diferitelor persoane, mai mult sau mai puțin cunoscute, care sunt structurate din punct de vedere tematic, pe câteva categorii: „Afaceri, administrație, bani, economie”, ”Bacalaureat”, „Cultură, școală, educație, maniere”, „Filozofie, religie, istorie, gândire”, „Fotbal”, „Media”, „Muzică și texte muzicale”, „Politică” etc.

„Am vorbit la Patriarhie și i-am asigurat pe cei de acolo că, la apariția lui Ștefan cel Mare, pe scenă n-o să existe domnișoare dezbrăcate.” (Radu Mazăre)

“Vreau să-mi pun calitățile în sânul echipei mele de club.” (Adrian Mutu)

Ianis are amândouă picioarele și sunt la fel.” (Gheorghe Hagi)

Eu sunt Pești, deci sunt sirenă. Sirenele nu au picioare, au coadă. Nu mă descurc pe picioare.(…) Întrebați orice pește.” (Bianca Drăgușanu)

Mănâncă și tu de Paște ca Iisus! S-a aflat ce au avut pe masă Mântuitorul și apostolii săi la Cina cea de Taină!” (www.CLICK.ro)

Cele câteva fraze prezentate mai sus reprezintă doar o mică parte din colecția adunată de Radu Paraschivescu în paginile cărții sale, pe care răsfoind-o, oricine trebuie să înțeleagă efectul vorbirii neglijente asupra limbii române și gravitatea perseverării într-un asemenea obicei.

Dincolo de amuzamentul la o primă lectură, esența acestei cărți constă în subton, de unde trebuie să pornească neliniștea față de fenomenul care distruge vizibil limba română.

Acest volum este disponibil pentru public, spre împrumut, la Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila. Disponibilitatea titlului poate fi consultată în catalogul electronic al bibliotecii – https://toread.bjbraila.ro/opac.

 

MINUNATA LUME A LUI TOM GATES, LIZ PICHON, Editura Arthur, București, 2014

Liz Pichon este autoare și ilustratoare de cărți pentru copii, născută în anul 1963 în Marea Britanie. Seria “Tom Gates” pe care aceasta o publică începând cu 2011 cuprinde zece titluri pentru care scriitoarea a primit numeroase premii, precum și aprecierea publicului cititor tânăr.

“Minunata lume a lui Tom Gates” este o carte care se citește cu plăcere și care ne introduce în lumea puștiului curajos și hotărât, pe nume Tom Gates. Cititorul însoțește personajul acasă, alături de familia sa, la școală, unde află care sunt colegii preferați, cu cine intră în conflict, cum justifică temele nefăcute, cum reușește să plătească toate polițele celor care într-un fel sau altul l-au deranjat.

Evident, întâlnim în paginile căr%9